Algemene voorwaarden / 2025

Bij het boeken van een van onze diensten gaat de klant automatisch akkoord met onderstaande algemene voorwaarden. Als u iets wilt wijzigen, kunt u ons dit vooraf laten weten.

1. Algemeen

Wij, de fotografen/videografen, hebben het recht om de voorwaarden op ieder moment te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen zullen door ons schriftelijk aan de klant worden medegedeeld, mochten we wijzigingen aanbrengen tijdens een klantopdracht. Als de klant een voorgestelde wijziging niet accepteert, kan hij de overeenkomst opzeggen vóór de datum waarop de nieuwe voorwaarden in werking treden.

De fotograaf/videograaf heeft te allen tijde het recht om informatie omtrent tarieven en overeenkomsten aan te passen.

2. Auteursrecht

Het auteursrecht van de foto's, video's en bewerkingswerkzaamheden berust te allen tijde bij mij ons als fotograaf/videograaf, ook wel bekend als De Contentbazen. De fotograaf/videograaf blijft altijd eigenaar van dit werk.

Voor het inzenden van een foto/video/bewerkingswerkzaamheden voor wedstrijden/publicaties door derden en bij het bewerken/veranderen van de aangeleverde video om deze in een nieuwe vorm te gieten, dient de klant schriftelijke toestemming te vragen. Hier kunnen extra kosten aan worden verleend.

Elk gebruik van ons werk dat niet is overeengekomen, wordt beschouwd als een inbreuk op dit auteursrecht. Bij inbreuk op het auteursrecht brengen wij de geldende SOFAM-tarieven in rekening. De vergoeding geeft de houder geen recht op verder gebruik van ons werk.

3. Aansprakelijkheid

De foto/videograaf is niet aansprakelijk voor eventuele schade van de klant, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de fotograaf/videograaf of zijn vertegenwoordigers.

De foto/videograaf is niet aansprakelijk voor kleurafwijkingen op niet-gekalibreerde beeldschermen of afdrukken die niet door de fotograaf zijn aangeleverd.

4. Betaling / prijsstelling

De betaling dient door de klant binnen 30 dagen na factuurdatum te worden voldaan. Bij niet ontvangst binnen de gestelde termijn is de klant 10% extra korting op de factuur verschuldigd. Als de klant zijn schuld niet betaalt, hebben wij geen andere keuze dan juridische stappen te ondernemen.

Indien er tijdens of na de shoot noodzakelijk meerwerk en/of hogere kosten zijn, zijn deze voor rekening van de klant. Dit wordt uiteraard altijd direct door ons gecommuniceerd.

Bij facturen boven de € 7.500,- vragen wij u 50% van het totaalbedrag vooruit te betalen.

Bij samenwerkingen met bedrijven buiten Europa vragen wij om het totaalbedrag vooruit te betalen.

Bij bruiloften waarvoor wij een datum reserveren vragen wij om een aanbetaling van 30%.

In de offerteprijs is 1 uur reistijd inbegrepen.  Indien de reistijd meer dan 1 uur bedraagt, gaan wij hierover in gesprek om tot een geschikte vergoeding te komen.

Kosten als parkeerkosten, eventueel modelkosten, kosten voor huur/aankoop van apparatuur en locaties worden bij de prijs opgeteld.

5. Fotograferen/filmen

Het is de verantwoordelijkheid van de klant om alle toestemmingen en licenties te verkrijgen en eventuele vergoedingen te betalen aan de locaties/entertainers/figuranten/muzikanten welke optreden/aanwezig zijn waar gefotografeerd/gefilmd zal worden.

Tenzij u ons anders adviseert, gaan wij ervan uit dat alle personen die de shoot bijwonen ermee hebben ingestemd om gefotografeerd/gefilmd te worden.

Wij zullen zorg dragen voor een ​​video van hoge kwaliteit en ons apparatuur regelmatig wordt onderhouden. Wij gebruik verschillende back-upstrategieën, echter kunnen we niet verantwoordelijk worden gehouden voor problemen met licht, geluid of andere verstorende factoren veroorzaakt door omstandigheden buiten onze controle. Dit omvat ongunstige verlichting, geluidsproblemen en beperkingen opgelegd door locaties.

6. Verwerking / Oplevering

Binnen 2 dagen na de opname worden de foto's in een online galerij geplaatst. Hier kan de klant alle gemaakte foto’s in klein formaat bekijken en een selectie maken door op het hartje te drukken. Uw gemarkeerde favorieten worden in een overzicht aan u getoond en zodoende ook aan ons. Dit zijn zogenaamde contactfoto's. Deze contactfoto's zijn uitsluitend bedoeld ter selectie en mogen in geen geval gebruikt of gepubliceerd worden.

Binnen 14 dagen na het indienen van deze selectie ontvangt u de foto's met de beeldrechten zoals overeengekomen in de offerte. Deze worden in hoogwaardige resolutie geüpload en indien afgesproken in bewerkte vorm aangeleverd in de online galerij voor u om te downloaden.

Indien er een groot aantal foto's geleverd moet worden (meer dan 50), wordt er door ons een nieuw levertermijn bepaald.

Binnen 14 dagen na een filmdag wordt er een concept aan de klant opgeleverd om deze te voorzien van feedback.

Als er meer video's dan één zijn, geldt de 14 dagen voor elke video. Dit betekent dat het tot 14 dagen per video kan duren om de conceptversie te maken/op te leveren.

U heeft 1 revisie die binnen de offerteprijs uitgevoerd wordt van maximaal 1 uur aan nieuwe bewerkingstijd. Een gehele nieuwe video edit valt hier niet onder. Mocht u een tweede revisie willen, dan geldt het uurtarief van € 100,- exclusief BTW.

Het overzetten van onbewerkt materiaal kan tegen meerprijs op een externe harde schijf. Vraag hiervoor een persoonlijke offerte aan.

Voor bedrijven: Indien u meer foto's wenst af te nemen dan in de offerte is afgesproken, kan dit tegen een meerprijs van € 35,- excl. BTW per foto.

Voor niet-bedrijven: Indien u meer foto's wenst af te nemen dan in de offerte is afgesproken, kan dit tegen een meerprijs van € 15,- incl. BTW per foto.

7. Gebruik / doeleinden

Voor bedrijven; op de offerte en factuur staat hoe lang en voor welke doeleinden de klant de foto's / video's mag gebruiken. Ook wel de gebruiksrechten / afkooptijd genoemd. Indien de klant dit werk langer gebruikt dan afgesproken, bent u de fotograaf / videograaf een nieuwe vergoeding verschuldigd. De klant wordt per e-mail hiervan op de hoogte gesteld, ook wanneer de gebruiksrechten bijna verlopen.

Voor niet-bedrijven; bij het gebruiken/publiceren van foto's door de klant, bijvoorbeeld op sociale media, moet altijd de naam of verwijzing naar de fotograaf/videograaf worden gebruikt: De Contentbazen.

De kosten voor de gebruiksrechten zijn inbegrepen in de offerteprijs.

8. Commerciële en zakelijke doeleinden

Bij het boeken van de shoot geeft de klant toestemming om de foto's en video's te gebruiken voor onze eigen zakelijke en commerciële doeleinden. Als u een specifieke foto of video niet online wilt hebben, kan dit worden ingediend. Als u geen foto's of video's online wilt hebben, moet dit voor aanvang van het project kenbaar worden gemaakt.

9. Annuleren/(ver)plannen

Annuleren door de klant:
De klant kan kosteloos annuleren tot 4 weken voor de startdatum (met uitzondering van bruiloften, waarvoor de aanbetaling dan in ons bezit blijft). Daarna bent u 30% van de offerteprijs verschuldigd. Dit ter compensatie van de gereserveerde tijd en het voorbereidende werk.

Verzetten door de klant:
Het verzetten van de datum van de shoot kan tot 1 week voor de startdatum met een geldige reden die buiten uw macht ligt. Bijvoorbeeld bij slecht weer (storm, onweer of hevige regenval) kan een shoot die buiten zou plaatsvinden in overleg met de fotograaf/videograaf worden verplaatst. Houd er rekening mee dat er extra kosten zijn als u de shoot verplaatst naar een datum in het weekend of op een nationale feestdag.

Voor shoots in het weekend en op nationale feestdagen vragen wij normaliter een meerprijs van €200 voor zakelijke shoots en €50 voor privé shoots.

Weekend: vrijdagavond, zaterdag en zondag.

Nationale feestdagen: 1 januari, 2, 4, 5 en 27 april, 13, 23, 24 mei, 25 en 26 december.

Annuleren/verzetten door de foto/videograaf:
Ons streven is om altijd met zijn tweeën op de shoot werkzaam te zijn, tenzij anders vermeld vooraf. In het geval dat een van ons de shoot niet kan uitvoeren vanwege overmacht, zal de ander de shoot volledig uitvoeren. Indien wij beide door overmacht verhinderd zijn, wordt er zo snel mogelijk een nieuwe afspraak gemaakt. Indien dit niet mogelijk is, heeft de klant recht op restitutie.

In het geval van een bruiloft begrijpen wij dat het maken van een nieuwe afspraak omwille van ons niet mogelijk is. Wij zullen in dat geval ons best doen om een back up fotograaf/videograaf te vinden en de kosten daarvoor te dragen. Ons best zullen wij zeker doen, garanties kunnen we echter helaas niet bieden.

10. Klachten

In geval van klachten zal de klant binnen 5 werkdagen na ontvangst van de link van de online galerij / de video draft hiervan melding maken.

Bij ontevredenheid zal ik alle redelijke pogingen doen om het op te lossen. Bijvoorbeeld de shoot opnieuw doen in een kleinere vorm.